Periodeonderwijs: op niveau de periode in

Samen met BVS onderzoeken hoe je in je periodeonderwijs het klassikale kunt overstijgen en aan kunt sluiten bij de onderwijsbehoeften (OWB) van kinderen. En hoe je de OWB kunt meenemen in het leerstof- en ontwikkelingsaanbod in periodes. De principes van het handelingsgericht werken komen hierbij aan bod en worden geïntegreerd.

Hoe kun je inhoud, werkvormen en materiaal tijdens een periode passend maken voor alle leerlingen zodat zij werkelijk kunnen groeien aan je onderwijsaanbod en zich er meer mee kunnen verbinden? Dit met inachtneming van een balans tussen denken, voelen, willen.

In een studiedag kan BVS na een theoretisch deel, waarin we onder andere meer zicht krijgen op OWB van kinderen, de OWB clusteren in 3 en/of 4 niveaus: instructie-onafhankelijk, instructie-gevoelig, instructie-afhankelijk en/of individuele leerlijn. Vervolgens kijken we hoe je deze niveaus praktisch kunt integreren in je periodevoorbereiding en in een convergent gedifferentieerde les.

Vanuit de uitwisseling, ieders creativiteit en samenwerkingsopdrachten gaan we op zoek naar werkvormen die differentiatie in de klas tot doel hebben.

Gerelateerd aanbod
- Periodeondewijs: op niveau de periode in - open cursus
- Periodeonderwijs ontwerpen - open cursus
- Periodeonderwijs ontwerpen - maatwerk/op school
- Periodekaart rekenen ontwerpen - open cursus
- Periodekaart rekenen ontwerpen - maatwerk/op school
- Periodeonderwijs: een werkplaats in de tijd - reader