Ludwika Kowalewska

Docent

BIO

Als oud vrijeschool leerling was het na mijn studie vanzelfsprekend dat ik terug wilde keren naar het vrijeschoolonderwijs. Ik had immers aan den lijve ervaren hoe gezondmakend en verrijkend het vrijeschoolonderwijs was voor mij, ondanks een grillige familiesysteem met de nodige uitdagingen.  In 2005 begon ik met mijn onderwijswerk en werd ik gelijk mentor van een uitdagende negende klas. Het mentoraat fascineerde me vanaf de eerste dag. Naast dat je de groep in al zijn dynamiek mag begeleiden, sta je als volwassene naast individuele leerlingen in een zeer wezenlijke en soms zo moeilijke fase waarin ze zich losmaken van hun ouders.  Regelmatig schoof ik aan bij de gesprekken van een biografisch schoolpsycholoog met leerlingen en hun ouders.  Ik leerde de kracht en werking van wekkende en trage vragen kennen. Dat vak wilde ik ook leren. Ik besloot weer te gaan studeren. In mijn dagelijkse lespraktijk combineer ik nu beide vakken, pedagogiek en biografiek.  Elke dag leef ik met de vraag; wat heeft de ander nodig om in zijn kracht en tot ontwikkeling te komen?

 

EXPERTISE

  • Mentoraat klas 7 t/m 12
  • Biografisch coachen
  • Begeleiden en coachen leraren
  • Personeelswerk
  • Vertrouwenswerk (leerlingen, leraren, ouders)
  • Vrijeschool leerplan en leerlijnen
  • Periodeonderwijs
  • Multidisciplinair werken
  • Kunstzinnige werkvormen rondom groepsdynamiek

 

OPLEIDING

  • Opleiding tot docent muziek en koordirigent aan het Conservatorium van Amsterdam
  • Opleiding tot docent beeldende vorming, Hogeschool voor de Kunsten
  • Opleiding tot biografisch coach aan het Instituut voor biografiek
  • Bijscholing (auto-)biografisch schrijven
  • Diverse cursussen-trainingen-(vrijeschool)pedagogiek.