Overzicht
Leerlijn Digitale geletterdheid
Deze publicatie dient als inspiratiebron voor vrije basisscholen die duurzaam aan de slag willen met digitale geletterdheid. In deze publicatie, onderdeel van de reeks Leerlijn Digitale geletterdheid met zes katernen, beschrijven we de visie, ontwikkelen we een leerlijn, delen we ervaringen van vrijescholen die al langer bezig zijn en geven we een aantal concrete lessenreeksen en talloze tips om digitale geletterdheid te implementeren in het curriculum. Het doel is om vrijescholen in heel Nederland een basis te bieden waarop ze zelf kunnen voortbouwen. Immers: uiteindelijk geeft elke vrijeschool haar eigen invulling aan digitale geletterdheid. De integratie van digitale geletterdheid is een complex proces dat zorgvuldig dient te worden aangepakt. Deze publicatie heeft als doel om vrije basisscholen hierbij zo volledig mogelijk te ondersteunen.
De zes katernen rondom Digitale geletterdheid die we nu en de komende periode uitbrengen, financieren we samen met meerdere stichtingen: Stichting Athena, Stichting Ithaka, Stichting Pallas, Stichting Vrijescholen Almere, Stichting Vrijescholen Noord-Oost Nederland, Stichting vrijescholen Zuid-Holland, Vrijeschool Amersfoort, Vrijeschool Utrecht en de Zeister Vrije Scholen.
Opzet van de reeks
Om de inhoud zo praktisch mogelijk te maken, is de reeks opgebouwd uit zes katernen:
- Digitale geletterdheid op de vrijeschool – leerlijnen & bouwstenen
- Lessenserie klas 4, met vijf lessen digitale geletterdheid op basis van de leerlijn
- Lessenserie klas 5, met vijf lessen digitale geletterdheid op basis van de leerlijn
- Lessenserie klas 6, met vijf lessen digitale geletterdheid op basis van de leerlijn
- Wat je moet weten over de digitale wereld – met verhalen en werkvormen voor leerkrachten die zelf lessen willen ontwerpen
- Handreikingen kleuterklas t/m klas 3. Dit katern verschijnt later in het schooljaar 2024-2025.