De jaarfeesten worden meestal met de hele schoolgemeenschap gevierd. Maar ook binnen de klas kan bij de waarden van een feest worden stilgestaan. Docenten van het Michaël College (Breda) Gijs Roosenboom en Jasmin van Holt hebben een jaar onderzoek gedaan naar de jaarfeesten en mogelijke passende werkvormen. Dit resulteerde in deze digitale publicatie met werkvormen die mentoren kunnen gebruiken om in de mentoruren met de jaarfeesten aan de slag te gaan.
Gijs en Jasmin stelden zichzelf de vraag: “hoe kunnen we mentoren helpen om in hun mentoruren invulling te geven aan de jaarfeesten?” Dat is vooral voor nieuwe mentoren, of collega’s die nog niet zo bekend zijn met de jaarfeesten, nogal eens een struikelblok. In een serie interviews met collega’s op onder- en bovenbouw hebben zij gesproken over de verschillende jaarfeesten op school: “dat waren enorm leuke en inspirerende gesprekken”. Met deze input hebben ze een bundel met werkvormen en lesideeën samengesteld, zodat mentoren snel aan de slag kunnen met de rijke thema’s van onze jaarfeesten.