Overzicht
Spelwaaier / Game fan
De spelwaaier is vanaf nu ook verkrijgbaar in het Engels. The English version of the game fan is now available (click here for English tekst).
Wat te doen als er na een hele dag lesgeven nog een vergadering op het programma staat, met niet mis te verstane agendapunten? Wat te doen als de leerlingen uit je klas, voordat ze plaatsnemen op hun stoel, al van alles hebben mee gemaakt en de onrust van hen is af te lezen? Je begrijpt het al: ruim bewust een kort moment van bewegen/ spel met elkaar in als energizer, breker van ijs en om iedereen even uit het hoofd te halen. Om de aandacht te richten en de leerlingen bij elkaar te brengen en waarbij ze ook nog motorische vaardigheden oefenen en, door de aanmaak van endorfine, een nieuwe leerhouding aannemen.
Motivatie voor leren komt van binnenuit en het onderwijs kan leerlingen aanmoedigen. Voor jonge kinderen is dit nieuwsgierigheid prikkelen door spelen, avontuur en dingen spannend maken. Oudere leerlingen worden vooral aangedreven door sociale relaties en ‘speciaal willen zijn’. Door te bewegen en spelen maak je hier gebruik van. De spelwaaier is voor de leraren in het voortgezet onderwijs ook in te zetten bij onze sociaal-emotionele ontwikkelingsaanpak Regenboog i.p.v. het Regenboogspel voor kinderen, dat zich meer richt op het PO.
De waaier kun je dagelijks gebruiken en is als volgt opgebouwd:
- Voorzijde spelen voor 6 t/m 10 jaar, groep 3, 4, 5 en 6/klas 1, 2, 3 en 4
- Achterzijde spelen voor 11 t/m 14 jaar, groep 7 en 8 + 1ste 2 jaar VO, klas 5, 6, 7, en 8
- De spelen zijn ingedeeld in de volgende categorieën:
-
- Zintuigspelen
- Competitieve spelen
- Bewegingsspelen
- Tactische spelen
- Beweeglijk denken/ Raadspelletjes
- Creatieve spelen.
-
Doelgroep
- Leraren
- IB-ers, mentoren
- Ouders
- Leerlingen
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.