Twee keer per jaar nemen we deel aan de International Councel for Steiner Waldorf Education met als doel te leren van en met elkaar rondom de doorontwikkeling van vrijeschoolonderwijs aan de hand van mondiale vraagstukken. Daarnaast vertellen enkele landen over hun specifieke ontwikkelingen en contextafhankelijke vraagstukken. Van 12 tot 16 november vond de eerste bijeenkomst van dit jaar plaats in Dornach met 48 deelnemers uit 44 verschillende landen.
Mondiale ontwikkelingen die we vanuit zowel antroposofisch als wetenschappelijk perspectief verkend hebben zijn:
- Oorlog, vrede, migratie en de impact op onderwijs.
- Hoe kunnen we de sociale impuls in de vrijeschool versterken en programma’s ontwikkelen voor migrantenkinderen?
- Toename verschillen tussen arm en rijk
- Wat hebben we te doen in het overbruggen van deze kloof in onze scholen opdat we niet een beweging worden voor alleen rijke ouders?
- Digitale wereld (AI) en analoge wereld
- Hoe kunnen we met bewustzijn de analoge ervaringen versterken en tegelijkertijd leerlingen voorbereiden op een digitale wereld?
- Klimaatverandering
- Hoe kunnen we in, met en van de natuur leren om positieve verbindingen te maken met de natuur en tegelijkertijd het klimaatbewustzijn vergroten van kinderen?
- Lerarentekort wereldwijd, devaluatie status onderwijs
- Kunnen we op een andere manier naar ons onderwijs kijken, als minigemeenschappen waarin niet alleen van leraren geleerd wordt, maar ook van ouders en grootouders, vrijwilligers, ondernemers in de directe omgeving van de school e.d.?