Ik ben een gepromoveerd organisatiewetenschapper. Mijn benadering is antropologisch. Die is gericht op de belevingswereld: de geleefde praktijk van mensen in verschillende sociale en culturele contexten. Als onderzoeker en docent organisatiewetenschappen bij de Vrije Universiteit Amsterdam deed ik veel kennis en ervaring op met het begrijpen en duiden van heel diverse sociologische processen in organisaties.
In de zomer van 2024 triggerde een kritisch artikel van Daphne van Paassen in de Volkskrant* bij mij de wens om vrijescholen de kans te geven inclusiever te worden. Bij BVS-schooladvies – een geschikt instituut om zo’n organisatieverandering aan te pakken – leeft dezelfde wens. Daarom sloegen we de handen ineen en ontwikkelden we een meerjarig programma voor inclusieve vrijescholen. Hiervoor maken we gebruik van een brede literatuur van onderzoekers en filosofen van de afgelopen decennia over begrippen als diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Vanuit mijn studies ben ik onder andere gevormd door de lessen en het denken van professor Halleh Ghorashi en put ik dankbaar uit haar werk.
Sinds 2024 werk ik als adviseur bij BVS-Schooladvies. Hiervoor was ik docent Frans (gedurende 21 jaar) en afdelingsleider (6 jaar lang). Met samenwerking, onderzoek en humor wil ik de achtergronden van de vrijeschool op een innovatieve wijze verbinden met de hedendaagse onderwijspraktijk, zowel in teams als in schoolleidingen. Geïnspireerd door de antroposofie, filosofie, literatuur, Deep Democracy, Theorie U en systemisch werken, zoek ik in het moment en in samenspraak met de mensen met wie ik werk naar passende manieren om deze verbinding telkens weer actueel vorm te geven.
EXPERTISE
Systemisch werken
(Innovatie-)trajectbegeleiding
Deep Democracy
Teamvorming
Macht en besluitvorming in organisaties
Coaching en begeleiding teamleiders/docenten
Gesprekstechnieken
Lezingen en workshops
Menskunde en vrijeschoolpedagogiek
Onderwijsspecialismen:
Ontwikkeling en borging eigen lesmateriaal
Ademend lesgeven
Pedagogische tact
Beeldend vertellen
OPLEIDING
NSO-CNA modules Persoonlijk Leiderschap, School&Omgeving, Leidinggeven aan Leren, Leidinggeven aan de onderstroom, Strategische Bedrijfsvoering, Onderzoekskunde
Sinds januari 2024 werk ik voor BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor ben ik jaren met veel plezier als klassenleerkracht werkzaam geweest in het vrijeschoolonderwijs. Ook was ik onder andere rekenspecialist en bouwcoördinator van klas 1-3. Daarnaast geef ik sinds 2020 op de Vrijeschool Lerarenweek vakles vormtekenen en les aan startende leerkrachten klas 1. Daar ontdekte ik hoe leuk ik het vind om leerkrachten te enthousiasmeren, inspireren en begeleiden.
Het is prachtig om te merken dat het leerplan van de vrijeschool nog steeds zo’n grote waarde heeft in de ondersteuning van de ontwikkeling bij kinderen. Tegelijkertijd is het goed om te kijken wat de huidige tijd van ons vraagt en hoe we dat kunnen toepassen in ons onderwijs.
Sinds 2023 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor heb ik 15 jaar op vrijeschool Mareland gewerkt in Leiden waar ik als klassenleerkracht voor de klas stond. Vooral de rekenlessen, muziek, kunstvakken en de emotionele vorming van kinderen hebben mij, samen met de kinderen, veel enthousiasme gebracht. Daarbij heb ik lange tijd als coördinator hoogbegaafdheid andere leerkrachten begeleid en gaf ik les aan verschillende meer- en hoger begaafde kinderen in de ‘Sophiegroepen’. Het steeds vinden van nieuwe uitdagingen, het leren leren en het zoeken naar de intrinsieke motivatie van kinderen heeft mij veel gebracht.
Sinds 2023 werk ik als adviseur bij BVS-schooladvies. Daarnaast werk ik 22 jaar als kleuterjuf op een vrijeschool: éérst enkele jaren in Driebergen en sindsdien in De Bilt. De antroposofische achtergronden van opvoeding van jonge kinderen inspireren mij.
Ik vind het een uitdaging om wetenschappelijke inzichten te verbinden aan antroposofische achtergronden en mijn ervaring als kleuterleraar. Met mijn opleiding Master Educational Needs, die ik in 2023 afrondde, heb ik mijn kennis op het gebied van onderwijs aan jonge kinderen verder kunnen vergroten. Vanuit mijn jarenlange ervaring als kleuterleerkracht en mijn verbinding met de antroposofie en andere, nieuw opgedane kennis, lever ik graag een bijdrage aan de kwaliteit van het kleuteronderwijs op vrijescholen. Hierbij vind ik het zeer belangrijk om haalbaarheid niet uit het oog te verliezen.
EXPERTISE
Het jonge kind
Kleuterbouw
Scholing in kleutervolgsysteem aanbod/volgen
Begeleiding van kinderen met speciale onderwijsbehoeften (taal, rekenen, sociaal-emotioneel, motoriek)
Met ingang van 2022 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-schooladvies. Vanaf 1989 werk ik binnen vrijescholen in Nederland. Eerst in het voortgezet vrijeschoolonderwijs in Maastricht als docent en mentor, vervolgens als schoolleider aldaar, locatiedirecteur in Breda en rector in Rotterdam en Den Haag. Binnen het vrijebasisonderwijs deed ik ervaring op als bestuurder bij Stichting Ithaka in Noord-Holland.
In de afgelopen jaren was ik betrokken bij veel nieuwe initiatieven, nieuwe scholen en samenwerkingsprojecten. De ontwikkelingskansen die daar liggen, op het raakvlak van de vrijeschoolpedagogie enerzijds en ‘de rest van de wereld’ (alle andere pedagogische, maatschappelijke en bestuurlijke overtuigingen) anderzijds, vormen voor mij een belangrijke inspiratie. Daarnaast ligt een voortdurende hedendaagse ontwikkeling van de vrijeschoolpedagogie en didactiek mij na aan het hart.
Op al die gebieden lever ik graag ondersteunende en hopelijk inspirerende bijdragen aan scholen en besturen. Voor interim-management ben ik ook beschikbaar. Voor kortere of langere tijd, als het even niet lekker loopt of ter overbrugging van een periode zonder formele leiding binnen school of stichting.
Expertise
Organisatieadvies en onderzoek
Interimmanagement
Crisismanagement
Missie, visie en strategie trajecten
Ondersteuning nieuwe initiatieven
Ondersteuning samenwerkings- en fusietrajecten
Ondersteuning, begeleiding en coaching teams en leidinggevenden
Onderwijs- en leerplanontwikkeling.
Opleidingen
Leergang strategisch management in PO, Berenschot
Sectormanagement VO, Universiteit van Maastricht
Persoonlijk leiderschap, APS en kennismanagement, Universiteit van Maastricht
Sinds 2022 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur en sinds 1 maart 2024 in vaste dienst. Na de afgelopen jaren mijn idealen en passies te hebben ingezet als zelfstandige, docent en pionier bij het oprichten en vormgeven van het Corberic en UiterWaarden in Deventer is het tijd om al die gelukte (en mislukte) idealen met anderen te delen. Mijn roots als vrijeschoolkind hebben mij altijd gesteund in het maken van vanzelfsprekende keuzes in mijn loopbaan. Het Samen is een verbindende factor op elk gebied waar ik me hard voor maak. Dat in combinatie met gedrevenheid maakt elke uitkomst tot een mooi behaald resultaat, maar nooit een eind. Graag kijk ik met docenten (-teams) en teamleiders naar drijfveren, talenten en verbindingen om onze onderwijsvorm eigentijds en in beweging te houden. Daar waar beren gezien worden kijk ik graag mee om deze om te zetten naar kansen.
Expertise
Opstarten nieuw initiatief
Lob leerlijn (ikigai)
Opstart nieuwe leerweg
Curriculum en methode ontwerpen, ontwikkelen, opzetten
Sinds 2021 ben ik aan BVS-schooladvies verbonden als adviseur. Daarvoor was ik werkzaam als klassenleerkracht op diverse vrijescholen, waarvan de laatste tien jaar op vrijeschool de Zonnewende in Zutphen. Naast het werken voor de klas was ik coördinator veiligheidsbeleid en vertrouwenspersoon. In die functie heb ik veel met individuele kinderen en groepjes kinderen gewerkt en gesproken. Ik heb me altijd betrokken gevoeld bij de kinderen waar het niet vanzelf mee gaat. Hen te begeleiden en stappen te zien zetten binnen de groep was voor mij een wezenlijk deel van mijn werk. Verder ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van het veiligheidsbeleid op de Zonnewende.
Voor kinderen, leerkrachten en ouders ben ik een benaderbare en warme persoonlijkheid. Ik heb oog voor de verschillen tussen kinderen en kan goed inschatten wat de ontwikkelingsbehoeften van een kind zijn. Daarnaast heb ik het vermogen om de samenhang, patronen en dynamiek van een groep te zien en aan de hand van werkvormen duidelijkheid scheppen. Sinds september 2021 geef ik met veel enthousiasme regenboogtrainingen op verschillende scholen.
Naast mijn werk ben ik opgeleid tot systemisch begeleider. Deze manier van kijken en werken neem ik mee in mijn werk als adviseur; in de klassen en bij het begeleiden van leerkrachten en teams. Ook de principes van Deep Democracy vormen een basis van waaruit ik mijn werk met veel enthousiasme doe.
In 2021 ben ik gestart als adviseur bij BVS-schooladvies. Sinds 2003 werk ik als docent Nederlands op het Rudolf Steiner College in Haarlem, waar ik de laatste twaalf jaar ook zorgcoördinator ben geweest. Met de komst van Passend Onderwijs heb ik de zorgstructuur opnieuw vormgegeven en met een aantal collega’s stond ik aan de wieg van de Spaarnestroom, de klassen voor leerwegondersteuning. Mijn belangstelling gaat uit naar vraagstukken rond motivatie, didactiek, docentbegeleiding, Passend Onderwijs, mentoraat en vrijeschoolpedagogiek.
Gea heeft in de periode van 2005 t/m 2020 bij BVS-schooladvies gewerkt als (senior) adviseur en schoolpsycholoog. Sinds haar pensionering in 2020 is zij als associé aan BVS-schooladvies verbonden voor enkele werkzaamheden.
EXPERTISE
gedrag- en leerproblematiek
kind- en jeugdpsycholoog
psychodiagnostiek
sociaal-emotionele vaardigheden
hoogbegaafdheid
OPLEIDING
Postacademische opleiding tot schoolpsycholoog
Pedagogische wetenschappen
REGISTRATIE
Kinder- en Jeugdpsycholoog – NIP
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.OkNee, ik ga niet akkoord