
BIO
Sterke leiders maken sterke scholen. Als er iets is dat ik geleerd heb in de 19 jaar voor de klas en in de bijna 17 jaar dat ik leidinggaf aan basisscholen, is het dát.
In mijn werkzame leven gaan leiderschap en onderwijskwaliteit hand in hand. Als (interim) directeur heb ik vele scholen met allerlei kwaliteitsvraagstukken en herstelopdrachten van de Inspectie aangestuurd en begeleid.
Mijn laatste interimschool was een vrijeschool. De vele mooie vrijeschool-parels die ik daar heb gezien (en een paar puzzels) hebben ervoor gezorgd dat ik me voor het vrijeschoolonderwijs wil inzetten. M.i.v. 1 januari 2025 zet ik -met veel plezier- mijn kennis en ervaring in als onderwijsadviseur bij BVS-schooladvies; versterking van het vrijeschoolonderwijs door versterking van het (interim) leiderschap.
EXPERTISE
- Interim
- match maken tussen opdrachtgever en interimmer
- coaching (op maat) van de interimmer bij zijn/haar opdracht
- aanspreekpunt voor interimmer en opdrachtgever tijdens start, uitvoering en afronding van de opdracht
- Ontwikkelen en opzetten interim-leergang voor directies van vrijescholen
- Werving en selectie
- Herstelopdrachten inspectie
- (analyse, plan van aanpak, begeleiding bij uitvoering MT en directie)
- audits
- didactisch handelen (OP3, EDI)
- Begeleiding
- mentoring (schaduwmanagement, begeleiding)
- trainen/opleiden van leidinggevenden in alle fasen van hun ontwikkeling (aankomend, startend, ervaren, senior)
- Begeleiding voor (interim) IB-ers en leerkrachten.
OPLEIDING
- Leidinggeven aan een vrijeschool – BVS-schooladvies
- Coachopleiding (STiR/EIA, aangesloten bij NOBCO/EQA) – ICM
- Het Waarderingskader in de Vingers
- Leergang voor ervaren Interimmers – Marant/ScoliX
- Interim Management in het Onderwijs – Marant/ScoliX
- Assessments voor het Onderwijs – Competentie Thermometer
- Mastermodules: Projectmatig Werken aan Kwaliteitsverbetering | School i.r.t. Omgeving | Veranderen en Innoveren | Stuurkunst | Leiderschap | Strategische Bedrijfsvoering | Leidinggeven aan Leren – NSO/CNA Leiderschapsacademie
- Audittraining Primair Onderwijs – OMJS
- Leidinggeven boven verwachting | Opbrengstgericht Leiderschap | Medezeggenschap voor schoolleiders | CAO-PO – AVS Centrum voor Educatief Leiderschap
- Schoolleider Primair Onderwijs Vakbekwaam – Magistrum
- Schoolleider Primair Onderwijs Basisbekwaam – Magistrum
- Lerarenopleiding Basisonderwijs – Hogeschool Midden Nederland

BIO
Sinds 2024 werk ik als adviseur bij BVS-Schooladvies. Hiervoor was ik docent Frans (gedurende 21 jaar) en afdelingsleider (6 jaar lang). Met samenwerking, onderzoek en humor wil ik de achtergronden van de vrijeschool op een innovatieve wijze verbinden met de hedendaagse onderwijspraktijk, zowel in teams als in schoolleidingen. Geïnspireerd door de antroposofie, filosofie, literatuur, Deep Democracy, Theorie U en systemisch werken, zoek ik in het moment en in samenspraak met de mensen met wie ik werk naar passende manieren om deze verbinding telkens weer actueel vorm te geven.
EXPERTISE
- Projectbegeleiding
- Teamontwikkeling
- Coaching en begeleiding leidinggevenden
- Begeleiding startende en ervaren docenten
- Gesprekstechnieken
- Lezingen en workshops: leeftijdsfasen, menskunde/antroposofie, vrijeschoolonderwijs
- Onderwijsspecialismen:
- Lesontwerp: eigen lessenreeks vormgeven
- Ademend lesgeven
- Pedagogisch tact
OPLEIDING
- NSO-CNA modules Persoonlijk Leiderschap, School&Omgeving, Leidinggeven aan Leren, Leidinggeven aan de onderstroom, Strategische Bedrijfsvoering, Onderzoekskunde
- ICLON lerarenopleiding
- Franse taal- en letterkunde
- Film- en Literatuurwetenschappen
- Basiscursus 1, Centrum voor Leven en Intuïtie

BIO
Sinds januari 2024 werk ik voor BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor ben ik jaren met veel plezier als klassenleerkracht werkzaam geweest in het vrijeschoolonderwijs. Ook was ik onder andere rekenspecialist en bouwcoördinator van klas 1-3. Daarnaast geef ik sinds 2020 op de Vrijeschool Lerarenweek vakles vormtekenen en les aan startende leerkrachten klas 1. Daar ontdekte ik hoe leuk ik het vind om leerkrachten te enthousiasmeren, inspireren en begeleiden.
Het is prachtig om te merken dat het leerplan van de vrijeschool nog steeds zo’n grote waarde heeft in de ondersteuning van de ontwikkeling bij kinderen. Tegelijkertijd is het goed om te kijken wat de huidige tijd van ons vraagt en hoe we dat kunnen toepassen in ons onderwijs.
EXPERTISE
- Vrijeschoolpedagogie
- Leerkrachtbegeleiding
- (Bord)tekenen
- Vormtekenen
OPLEIDING
- Schoolleidersopleiding basisbekwaam
- Cursus rekenspecialist
- Cursus vrijeschoolpedagogie
- Pabo

BIO
Sinds 2023 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor heb ik 15 jaar op vrijeschool Mareland gewerkt in Leiden waar ik als klassenleerkracht voor de klas stond. Vooral de rekenlessen, muziek, kunstvakken en de emotionele vorming van kinderen hebben mij, samen met de kinderen, veel enthousiasme gebracht. Daarbij heb ik lange tijd als coördinator hoogbegaafdheid andere leerkrachten begeleid en gaf ik les aan verschillende meer- en hoger begaafde kinderen in de ‘Sophiegroepen’. Het steeds vinden van nieuwe uitdagingen, het leren leren en het zoeken naar de intrinsieke motivatie van kinderen heeft mij veel gebracht.
EXPERTISE
- Periode onderwijs
- Lesontwerp, lesopbouw
- Differentiatie
- Didactiek
- Hoogbegaafdheid
- Uitdagende opdrachten ontwerpen
- Werken met verrijkingsgroepen
- Klassenmanagement
- Expliciete directe instructie
- Sociaal- emotionele vorming (regenboogtrainer)
OPLEIDING
- CITO-specialist
- Hoogbegaafdheid en differentiatie, post HBO
- Lerarenopleiding (Hogeschool Helicon)

BIO
Sinds 2023 werk ik als adviseur bij BVS-schooladvies. Daarnaast werk ik 22 jaar als kleuterjuf op een vrijeschool: éérst enkele jaren in Driebergen en sindsdien in De Bilt. De antroposofische achtergronden van opvoeding van jonge kinderen inspireren mij.
Ik vind het een uitdaging om wetenschappelijke inzichten te verbinden aan antroposofische achtergronden en mijn ervaring als kleuterleraar. Met mijn opleiding Master Educational Needs, die ik in 2023 afrondde, heb ik mijn kennis op het gebied van onderwijs aan jonge kinderen verder kunnen vergroten. Vanuit mijn jarenlange ervaring als kleuterleerkracht en mijn verbinding met de antroposofie en andere, nieuw opgedane kennis, lever ik graag een bijdrage aan de kwaliteit van het kleuteronderwijs op vrijescholen. Hierbij vind ik het zeer belangrijk om haalbaarheid niet uit het oog te verliezen.
EXPERTISE
- Het jonge kind
- Kleuterbouw
- Scholing in kleutervolgsysteem aanbod/volgen
- Begeleiding van kinderen met speciale onderwijsbehoeften (taal, rekenen, sociaal-emotioneel, motoriek)
- Begeleiding bij ongewenst kleutergedrag
- Antroposofische menskunde
- De onderste zintuigen
- Spel(begeleiding)
- Leerrijpheid
- Gezonde relatie en seksuele ontwikkeling
- Leerkrachtbegeleiding.
OPLEIDINGEN
- Vrijeschool Pabo – Hogeschool Helicon
- Master Educational Needs – Fontys Hogeschool ( specifiek kennisgebied Jonge Kindspecialist en gedragsdeskundige)

Bio
Sinds 2022 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur en sinds 1 maart 2024 in vaste dienst. Na de afgelopen jaren mijn idealen en passies te hebben ingezet als zelfstandige, docent en pionier bij het oprichten en vormgeven van het Corberic en UiterWaarden in Deventer is het tijd om al die gelukte (en mislukte) idealen met anderen te delen. Mijn roots als vrijeschoolkind hebben mij altijd gesteund in het maken van vanzelfsprekende keuzes in mijn loopbaan. Het Samen is een verbindende factor op elk gebied waar ik me hard voor maak. Dat in combinatie met gedrevenheid maakt elke uitkomst tot een mooi behaald resultaat, maar nooit een eind. Graag kijk ik met docenten (-teams) en teamleiders naar drijfveren, talenten en verbindingen om onze onderwijsvorm eigentijds en in beweging te houden. Daar waar beren gezien worden kijk ik graag mee om deze om te zetten naar kansen.
Expertise
- Opstarten nieuw initiatief
- Lob leerlijn (ikigai)
- Opstart nieuwe leerweg
- Curriculum en methode ontwerpen, ontwikkelen, opzetten
- Doorlopende leerlijnen
- Vakoverstijgend (samen) werken
- Methode schrijven en/of ontwerpen
- Lesontwerp en lesopbouw
- Differentiëren
- Docentbegeleiding
- Intervisie
- Mentoraat
- Out of the box lessen
- Periode onderwijs.
Opleiding
- Opleiding MEL – Master Educational Leadership
- Minor studieloopbaan coaching
- DBKV ArtEZ
- Aki Enschede

Sinds 2021 ben ik aan BVS-schooladvies verbonden als adviseur. Daarvoor was ik werkzaam als klassenleerkracht op diverse vrijescholen, waarvan de laatste tien jaar op vrijeschool de Zonnewende in Zutphen. Naast het werken voor de klas was ik coördinator veiligheidsbeleid en vertrouwenspersoon. In die functie heb ik veel met individuele kinderen en groepjes kinderen gewerkt en gesproken. Ik heb me altijd betrokken gevoeld bij de kinderen waar het niet vanzelf mee gaat. Hen te begeleiden en stappen te zien zetten binnen de groep was voor mij een wezenlijk deel van mijn werk. Verder ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van het veiligheidsbeleid op de Zonnewende.
Voor kinderen, leerkrachten en ouders ben ik een benaderbare en warme persoonlijkheid. Ik heb oog voor de verschillen tussen kinderen en kan goed inschatten wat de ontwikkelingsbehoeften van een kind zijn. Daarnaast heb ik het vermogen om de samenhang, patronen en dynamiek van een groep te zien en aan de hand van werkvormen duidelijkheid scheppen. Sinds september 2021 geef ik met veel enthousiasme regenboogtrainingen op verschillende scholen.
Naast mijn werk ben ik opgeleid tot systemisch begeleider. Deze manier van kijken en werken neem ik mee in mijn werk als adviseur; in de klassen en bij het begeleiden van leerkrachten en teams. Ook de principes van Deep Democracy vormen een basis van waaruit ik mijn werk met veel enthousiasme doe.
Expertise
- Sociale vaardigheden en welbevinden
- Kinderen van 7 t/m 12 jaar
- Expliciete Directe Instructie
- Leerkrachtenbegeleiding
- Periodeonderwijs
- (Verbindende) communicatie
- Teamvorming
- Deep Democracy (besluitvormingswijze)
- Burgerschap
- Basisvaardigheden
- Leerlingvolgsysteem MijnLeerlijn
Opleiding
- Cito-specialist – CITO
- Deep Democracy level 1, 2 en 3 – Human Dimensions
- Leidinggeven in de onderstroom – NSO-CNA
- Basisopleiding systemisch werken – AvSW Zutphen
- Cursus vertrouwenspersoon – Stichting VSnon
- Cursus veiligheidsbeleid – Cees Bos
- Anti-pest coördinator – ECLG leerlingenzorg
- vrijeschool Pabo – Hogeschool Helicon.

BIO
Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 14 jaar werk als klassenleraar en intern begeleider op de Geert Groote School in Amsterdam. In mijn schooltijd ben ik daar zelf leerling geweest. Aansluitend op de schooltijd heb ik een aantal jaren op diverse wijzen levenservaring opgedaan. En tot mijn grote vreugde kwamen al deze opleidingen tot hun recht in het vak van vrijeschoolleraar waarin ik ervaring opdeed van klas 1 tot en met klas 8 en het vak van intern begeleider van de kleuters tot en met de zesdeklassers.
Mijn werk bij BVS-schooladvies bestaat het meest uit werkzaamheden rondom taalaanbod. In mijn laatste rondje als leraar deed ik mee aan een project taal in beeld, ondersteund door SLO (stichting leerplan ontwikkeling). We beschreven de leerlijnen taal voor het vrijeschoolonderwijs. Deze expertise en de samenwerking met SLO nam ik mee naar BVS-schooladvies. Aanbod in het schrijven van teksten en het begrijpen van lezen zijn regelrecht tot deze samenwerking terug te leiden. In de afgelopen jaren heb ik me daarnaast ook bezig gehouden met het verbeteren van aanbod en didactiek op het gebied van lezen en spellen, door de aanpak ‘zo leer je kinderen lezen en spellen’ te helpen afstemmen en implementeren op de vrijescholen. Ik heb een passie voor het vertellen van verhalen en het leren schrijven en maken van verhalen. Ik houd van poëzie en leer leraren graag aan hoe kinderen daar ook voor te enthousiasmeren.
De afgelopen jaren heeft mijn werkterrein zich naast taal ook in de richting van opleiding van nieuwe vrijeschoolleraren uitgebreid. In deze opleidingen komen kunstzinnig werken, werken vanuit beweging en vrijeschoolvisie en -achtergronden aan bod. Intervisie is een werkwijze die me aanspreekt en waar ik graag gebruik van maak. Tenslotte ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen mensen onderling is voor mij een voorwaarde voor kinderen, lerarenteams en ouders om tot leren en ontwikkelen te komen.
EXPERTISE
- Taalontwikkeling: visie en vaardigheden opbouwen m.b.t. diverse domeinen
- Werken met diverse leerlijnen taal, taal bij zaakvakken
- Vertelkunst, verhalen leren vertellen
- Opleiding vrijeschoolleraar, nascholingen verzorgen
- Regenboogtrainingen, sociaalvaardig worden van kinderen
- Coaching en begeleiding van leerkrachten, specialisten en begeleiders
- Werken aan leerlijnen kunst en vaardig worden in de kunstvakken (muzisch)
- Intervisie
- Achtergronden van de vrijeschool pedagogiek
- Zinvol bewegen (bal- en pittenzakjesoefeningen)
OPLEIDING
- Vrijeschool pabo, destijds Helicon
- Nascholing intern begeleider, nascholing HGW
- (kinder)koordirectie Kurt Thomasstichting
- Remedial teaching, Hogeschool Helicon
- Startend begeleider, CPS
- Dynamische oordeelsvorming
- Kanjer training, Kanjer instituut
- Opleiding Bal-a-vis-x

BIO
Sinds 2013 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. In mijn loopbaan heb ik van meet af aan gewerkt op vrijescholen. Met veel plezier heb ik 30 jaar gewerkt als klassenleraar voor klas 1 t/m 6 en ook als vakleraar en invalkracht. Het langst ben ik verbonden geweest aan de Zeister vrijeschool. Naast mijn werk als klassenleraar had ik coördinerende taken en was Regenboogspecialist op school. In mijn biografie gaan sociale vaardigheden en pedagogiek hand in hand en zet ik me in voor kunstzinnig en verbindend lesgeven! Als adviseur help ik leraren en teams bij onderwijsontwikkelingen zoals activerende didactiek en het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk. Ook begeleid ik leraren om wegwijs te worden in het vrijeschoolonderwijs met de opleiding vrijeschoolpedagogie voor leraren in het basisonderwijs. Met veel plezier geef ik de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams. Het ontwikkelen van leerlijnen mediawijsheid en digitale geletterdheid behoort ook tot mijn interesse en werkgebied.
EXPERTISE
- Sociale vaardigheid en welbevinden
- Digitale geletterdheid en Mediawijsheid
- Teamvorming
- Opleiding vrijeschoolpedagogie leraren basisonderwijs
- De taalmethodiek Zo leren kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
- Onderwijsspecialismen:
- Periode-onderwijs
- Denken, voelen en willen in de lespraktijk
- Doorlopende Leerlijnen
- Coöperatief werken
- Sociale vaardigheidstrainingen Regenboog
- Taalaanpak Zo leer je kinderen lezen en spellen in verbinding met vrijeschoolonderwijs
- Expliciete directe instructie
OPLEIDING
- Nationale opleiding tot mediacoach
- Vrijeschool pabo


BIO
Sinds 2018 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies als adviseur. Ik ben mijn loopbaan gestart als kleuterleidster op de vrijeschool. Daarna ben ik kort werkzaam geweest op een vrije peuterspeelzaal en vele jaren als kleuterjuf in het speciaal onderwijs (gedragsproblematiek). Voor ik bij BVS-schooladvies in dienst trad heb ik elf jaren met veel plezier als intern begeleider gewerkt op de Zeister Vrije School.
Mijn liefde voor het jonge kind is in de jaren niet verminderd. Het blijft prachtig te zien hoe puur ze kunnen zijn en hoe belangrijk het is dat zij zich op hun eigen tempo mogen ontwikkelen. Mijn analytisch vermogen maakt dat ik vanuit de antroposofische achtergrond een goede verbinding kan maken tussen de praktijk en de theorie. Mijn ervaring en mijn verdiepende scholing maakt dat ik die theorie ook handen en voeten kan geven. Daarmee kan ik een bijdrage leveren aan de scholing en ontwikkeling van begeleiders van het jonge kind. Ik help hen te verwoorden wat reeds in hun handelen aanwezig is en laat hen nadenken over hun groeimogelijkheden. Dit doe ik ook bij de teamontwikkeling binnen scholen.
EXPERTISE
- Jonge kind
- Kwaliteitszorg
- coaching Intern begeleiders
- Onderwijsspecialismen:
- Ambachtelijke werkzaamheden
- Praktijk van het lesgeven
- NT2
- Passend onderwijs
- Klassenmanagement
- Leerrijpheid
- Hoogbegaafdheid
OPLEIDING
- Master Special Educational Needs , ib specialisatie
- Bijscholing, verdieping gedrag
- Volledig bevoegd lerares
- Kleuter opleiding School