Carianne Vermaak

BIO

Via BVS-Schooladvies geef ik in 2025 de training ‘Leidinggeven aan een roze olifant’.  Ik ben als NOBCO gecertificeerd coach en trainer voornamelijk nieuwsgierig. Dat was al zo toen ik mijn studie begon aan de Theaterschool van Amsterdam. Hoe organiseren we deze chaos met elkaar? Op de werk- of repetitievloer, maar ook in de wereld? Hoe werken we leuk samen en hoe blijven we lerend en groeiend in dat wat we te doen hebben met elkaar? Ik vervolgde mijn studie aan de Scandinavische KaosPilots, School for Enterprising Leadership en werkte daarna internationaal aan tal van innovatieprojecten, zowel in corporate-, cultuur,- als onderwijssector. Na tien jaar in Tel Aviv gewoond te hebben, ben ik inmiddels gelukkig met een basis in Amsterdam. Ik werk freelance als (team)coach en trainer bij o.a. de Baak en A Third Space. De leeromgevingen die ik creëer kenmerken zich door relevantie, co-creatie en speelsheid.

 

EXPERTISE

  • NOBCO gecertificeerd coach en trainer
  • Theater

 

OPLEIDING

  • Theaterschool Amsterdam
  • KaosPilots, School for Enterprising Leadership

Anke Tusveld

BIO

Via BVS-Schooladvies geef ik in 2025 de training ‘Leidinggeven aan een roze olifant’. Ik ben een ervaren teamcoach en gecertificeerd ICF coach (PCC). Ik ben altijd al gedreven door het geloof dat er meer mogelijk is dan we zelf soms denken. Dat was al zo tijdens mijn studie Industrial Design Engineering aan de TU Delft, als ook daarna in mijn rol van consultant en facilitator van innovatie- en strategie processen.

 

Mijn liefde voor het menselijke potentieel leidde ertoe dat ik me 15 jaar geleden specialiseerde als trainer/coach bij de Baak op het gebied van leiderschap, invloed en team-ontwikkeling.  In 2018 publiceerde ik het boek ‘Fit in or Stand out – use your Talent when it matters’.

 

Mijn begeleiding van individuen en diverse MT’s en teams kenmerkt zich door een combinatie van diepgang en luchtigheid. Klanten geven aan dat zij veiligheid creeert zodat iedereen zichzelf is en in alle kwetsbaarheid kan onderzoeken, htgeen leidt tot vertrouwen om lastige kwesties aan te kunnen.

 

EXPERTISE

  • Teamcoach
  • Gecertificeerd ICF coach
  • Trainer leiderschap

 

OPLEIDING

  • Industrial Design Engineering aan de TU Deflt

Antònio Chaves

BIO

Sinds 2024 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies als docent bij de opleiding Euritmisch bewegingsonderwijs. Daarnaast ben ik werkzaam als euritmiedocent en hoofd van de euritmiesectie op het Marecollege. Al op jonge leeftijd ontdekte ik mijn passie voor kunst en pedagogiek. Ik behaalde een diploma als musicus aan de Jazzschool, studeerde af als muziektherapeut en werd uiteindelijk gecertificeerd als euritmiedocent.

 

Mijn carrière richt zich op de integratie van muziek en beweging in sociale en pedagogische contexten. Ik heb gewerkt als docent en performer bij diverse internationale organisaties, waaronder Susila Budhi Dharma en de Yehudi Menuhin Foundations. Hier werkte ik met verschillende culturele achtergronden.

 

Vandaag de dag zet ik me in voor het ontwikkelen van kunstzinnige, sociale en pedagogische projecten voor jongeren, met als doel euritmie te blijven stimuleren en toegankelijk te maken voor de nieuwe generatie.

 

EXPERTISE

  • Docent euritmie
  • Performer

 

OPLEIDING

  • Opleiding Muziek aan de Jazz School of Porto
  • Opleiding Muziektherapie aan de Universiteit van Porto
  • Opleiding docent dans/euritmie aan de Hogeschool Leiden

 

Lieke Hobus

BIO

Via BVS-Schooladvies geef ik de opleiding ‘Schoolleider op een vrijeschool’ mede vorm. Een rode draad in mijn loopbaanpad is het vrijeschoolonderwijs. In 2000 begonnen als docent in de middenbouw van het Geert Groote College Amsterdam waar we destijds nog alle vakken mochten geven. Al snel gaf ik vorm aan een nieuwe functie als middenbouwcoördinator, werd lid van de mandatengroep (een bestuursconstructie waar de verantwoordelijkheden van de schoolleiding, horizontaal in mandaten was verdeeld) en werd vervolgens conrector (in een verticale bestuursconstructie). Daarna ben ik 9 jaar integraal schoolleider van een vrije basisschool (Geert Groote School 1)  geweest en heb een nieuwe vrije school (Vrije School Amsterdam West) opgericht.

Naast dat ik de afgelopen jaren als interim schoolleider op verschillende scholen (VO en PO) betrokken ben geweest, heb ik me toegelegd op het systemisch begeleiden van individu en organisatie. Onderwerpen als plek, bestemming, taak, lidmaatschap, leiderschap en leidend principe komen terug in de begeleiding en leiderschapstrainingen die ik geef.

 

OPLEIDING

  • Systemische begeleider van individu (Ambacht van het hart, Phoenix, Utrecht) en organisaties (Professionele Begeleiding van Organisaties, Phoenix, Utrecht)
  • Relatiecoaching, Sonneveldt opleidingen
  • Schoolleidersopleiding, NSO-CNA
  • 1ste graads Lerarenopleiding social science, master degree, Tilburg University
  • Social Science, master degree, Tilburg University

Eva Littel

BIO

Sinds 2024 ben ik als docent verbonden aan BVS-schooladvies. Het levensverhaal van de mens heeft mij altijd geïntrigeerd, wat is er werkzaam achter het zichtbare? Wat is er verscholen als kiem en wil tot ontwikkeling komen? Als vrijeschoolleerkracht op de Geert Groote School in Amsterdam heb ik 12 jaar lang kinderen begeleid in hun ontwikkeling. Een prachtige leerschool die mijn leven verrijkt heeft. Daarnaast begeleidde ik startende leerkrachten op de vrijeschool.  Nu werk ik als docent op de Vrijeschoolpabo in Leiden. Na mijn opleiding aan het Instituut voor Biografiek ben ik gestart met biografiewerk voor volwassenen, zowel individueel als in groepen. Ook geef ik les op het Instituut voor Biografiek.

 

In de opleiding tot biografisch pedagogisch consulent bij BVS komen mijn twee geliefde vakgebieden samen. De levensloop, de potentie en eigenheid van ieder mens hebben mijn aandacht. Ik word enthousiast als er licht valt op levensgebeurtenissen en er zo inzicht ontstaat.

 

EXPERTISE

  • Biografiek
  • Begeleiding en coaching van leerkrachten
  • Achtergronden van de vrijeschoolpedagogiek
  • Klassenleraarschap klas 1 tot en met 6

 

OPLEIDING

  • Vrijeschool Pabo, destijds Helicon
  • Opleiding Biografisch coachen, Instituut voor Biografiek
  • Train de Trainer, biografisch werken met groepen
  • In opleiding tot systemisch coach.

 

Ludwika Kowalewska

BIO

Als oud vrijeschool leerling was het na mijn studie vanzelfsprekend dat ik terug wilde keren naar het vrijeschoolonderwijs. Ik had immers aan den lijve ervaren hoe gezondmakend en verrijkend het vrijeschoolonderwijs was voor mij, ondanks een grillige familiesysteem met de nodige uitdagingen.  In 2005 begon ik met mijn onderwijswerk en werd ik gelijk mentor van een uitdagende negende klas. Het mentoraat fascineerde me vanaf de eerste dag. Naast dat je de groep in al zijn dynamiek mag begeleiden, sta je als volwassene naast individuele leerlingen in een zeer wezenlijke en soms zo moeilijke fase waarin ze zich losmaken van hun ouders.  Regelmatig schoof ik aan bij de gesprekken van een biografisch schoolpsycholoog met leerlingen en hun ouders.  Ik leerde de kracht en werking van wekkende en trage vragen kennen. Dat vak wilde ik ook leren. Ik besloot weer te gaan studeren. In mijn dagelijkse lespraktijk combineer ik nu beide vakken, pedagogiek en biografiek.  Elke dag leef ik met de vraag; wat heeft de ander nodig om in zijn kracht en tot ontwikkeling te komen?

 

EXPERTISE

  • Mentoraat klas 7 t/m 12
  • Biografisch coachen
  • Begeleiden en coachen leraren
  • Personeelswerk
  • Vertrouwenswerk (leerlingen, leraren, ouders)
  • Vrijeschool leerplan en leerlijnen
  • Periodeonderwijs
  • Multidisciplinair werken
  • Kunstzinnige werkvormen rondom groepsdynamiek

 

OPLEIDING

  • Opleiding tot docent muziek en koordirigent aan het Conservatorium van Amsterdam
  • Opleiding tot docent beeldende vorming, Hogeschool voor de Kunsten
  • Opleiding tot biografisch coach aan het Instituut voor biografiek
  • Bijscholing (auto-)biografisch schrijven
  • Diverse cursussen-trainingen-(vrijeschool)pedagogiek.

 

Freek Zwanenberg

BIO

Ik werk sinds 2020 samen met BVS-schooladvies op het thema vrijeschool en digitale geletterdheid. Sinds mijn afstuderen op het onderwerp mediawijsheid op school zet ik deze expertise in voor lezingen over mediaopvoeding, gastlessen op scholen en docententrainingen mediawijsheid. In 2010 schreef ik met Justine Pardoen het Handboek Mediawijsheid. Sinds 2014 focus ik mij op het thema vrijeschool & ICT. Hoe kan vanuit de vrijeschoolpedagogiek gekeken worden naar de inzet van ICT en de invoering van digitale geletterdheid op vrijescholen? Hierover verzorg ik ouderavondlezingen, studiedagen en gastlessen op vrijescholen in Nederland, fungeer als gespreksleider en dagvoorzitter. Sinds 2022 ben ik mede-eigenaar van Bureau Jeugd & Media.

 

EXPERTISE

  • de digitale wereld van kinderen
  • de impact van technologie en media op kinderen
  • thema ‘schermtijd: focus en afleiding’
  • opvoedvragen rondom jeugd en media
  • de invoering van digitale geletterdheid op de vrijeschool (PO en VO)
  • antroposofie en de digitale wereld van kinderen
  • digitale geletterdheid vanuit vrijeschoolpedagogiek
  • op vrijeschoolse manier media maken: kunstvideo, video interview, podcast, luisterverhaal

 

OPLEIDING

  • Universiteit voor Humanistiek
  • Docent humanistisch vormingsonderwijs (2e graads bevoegdheid)

 

Marije Kuijt

BIO

Vanaf oktober 2023 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies. Ik werk daarnaast sinds 2001 als leerkracht en coördinator binnen het vrijeschoolonderwijs in Rotterdam. Kinderen en onderwijs zijn mijn grote passie. Door het opzetten van de Ambachtelijke Stroom op het Rudolf Steiner College heb ik gezien dat het vrijeschoolonderwijs ook buiten de traditionele vorm veel te bieden heeft. Goed kijken naar wat de vragen zijn van ouders en kinderen maakt het vrijeschoolonderwijs actueel en relevant. Dat kwam ik later ook tegen bij de oprichting van wat nu Vrijeschool Rotterdam-West is. Door de jaren heen heb ik veel ervaring opgedaan met het vormgeven van een vrijeschoolafdeling binnen een reguliere middelbare school, het vormen van een docententeam en het onder woorden kunnen brengen van onze waarden vanuit de antroposofie.

 

In 2017 is Vrijeschool de Kaap, nu Young Waldorf, van start gegaan. Dit is een VMBO-afdeling voor basis, kader en tl. Daar werk ik met veel plezier en ik merk dat het pionieren, het opzetten van een afdeling en het contact met andere scholen mij veel heeft gebracht. Ik wil graag bijdragen aan gezond onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van jonge mensen die opgroeien in de huidige tijd.

 

EXPERTISE

  • Menskunde en antroposofie
  • Achtergronden vrijeschoolonderwijs
  • Samenwerken in en met een reguliere school
  • Start nieuwe leerweg
  • Vmbo-onderwijs
  • Ontwikkelen leerplan
  • Mentoraat
  • Klassenmanagement
  • Begeleiding docenten
  • Periode onderwijs
  • Oudercontact
  • Nederlands

 

OPLEIDING

  • Vrijeschool Pabo
  • Nederlands tweedegraads

 

Esther Klaassen

BIO

Vanaf september 2023 ben ik aan BVS-schooladvies verbonden als docent. De 7 jaar daarvoor heb ik gewerkt als ik bestuurssecretaris bij De Vrije Scholen Noord en Oost Nederland (VSNON) en sinds 2020 ben ik ook secretaris van de landelijke visitaties van vrijescholen vo. Het antroposofisch mensbeeld en het vrijeschoolonderwijs hebben een bijzonder plekje in mijn hart. Het uitgangspunt dat alle mensen op aarde komen met een eigen kwaliteit en missie resoneert in mij. Aan de ambitie van vrijescholen om leerlingen een brede ontwikkeling mee te geven, wil ik een bijdrage leveren. Waar merken leerlingen dat aan? Hoe maak je zichtbaar waar zich dat voordoet? Op welke manier leren leerkrachten en scholen van elkaar? In de komende jaren zoek ik naar antwoorden op deze vragen door in te zetten op de doorontwikkeling van het visitatiekader en de opleiding en begeleiding van de leden van de visitatiepool. Dat doe ik in nauwe samenspraak met de leden van de visitatiepool, BVS, vrijeschoolbestuurders en onderwijsonderzoekers.

 

EXPERTISE

  • Collegiale visitaties vrijescholen vo
  • Waarderend onderzoeken
  • Kwaliteitszorg
  • Doeldomeinen Biesta
  • Klachtafhandeling en mediation

 

OPLEIDING

  • Beroepstraining antroposofie (Atelier Antroposofie en Samenleving)
  • NfM Mediation (The Lime Tree)
  • Lean Procesbegeleider, Green Belt (Lean Consultancy Group)
  • Vertrouwenspersoon Integriteit (BIOS Den Haag)
  • Procesauditor (Bestuursacademie Nederland)
  • Train de Trainer (Twice)
  • Leadauditor Overheidsontwikkelmodel (Bestuursacademie Nederland)
  • Ir. Wijsbegeerte van Wetenschap, Techniek en Samenleving (Universiteit Twente)

 

Wieke van Hoek

BIO

Sinds de zomer van 2023 bied ik vitaliteitstrajecten aan via de BVS-schooladvies. Hiervoor ben ik twaalf jaar werkzaam geweest als leerkracht op vrijeschool Het Zonnewiel in De Bilt. Naast het klassenleerkrachtschap begeleidde ik studenten en startende leerkrachten om toegerust en uitgerust dit prachtige en pittige beroep uit te kunnen oefenen. De leerkracht als inspirerend mens is steeds mijn uitgangspunt. Als leerkracht ben jij de linking pin tussen leerling, lesstof, ouders en schoolgemeenschap. Het ontwikkelen en uitvoeren van rijk en breedvormend en gezondmakend onderwijs kost energie, zeker in deze uitdagende tijd. Dit vraagt van leerkrachten dat zij zicht hebben op wat hen inspireert en voedt en waar zij zich verder in kunnen bekwamen. Dat zij met dezelfde liefdevolle blik waarmee zij de ontwikkeling van hun leerlingen gadeslaan ook naar hun eigen werkvermogen kijken.

 

In deze thema’s heb ik me de afgelopen jaren verdiept om te komen tot een aanbod in vitaliteitstrajecten gebaseerd op inzichten uit de antroposofie, (positieve) arbeidspsychologie en coaching.

 

EXPERTISE

  • Vitaliteit op verschillende organisatieniveaus
  • Individuele coaching
  • Vitaliteit beleid

 

OPLEIDING

  • Vrijeschoolpabo
  • Master Leren en Innoveren
  • Krachtgericht Coachen
  • Rots en water