De vrijeschoolbeweging in China bestaat nu twintig jaar en kent 240 kleuterscholen en 69 vrijescholen van klas 1 t/m 12. Het aantal scholen lijkt gestabiliseerd. Omdat de overheidsbemoeienis toeneemt, worstelt een aantal scholen met het vormgeven en uitvoeren van het Waldorfcurriculum. Alle scholen moeten met een voorgeschreven methode werken en worden op naleving hiervan gecontroleerd. De eenkindpolitiek ingevoerd als bevolkingsbeheersingbeleid (van 1979 tot 2015) heeft een grote impact op het ouderschap en hoe dat wordt ingevuld in China.
Daarnaast wordt het Waldorfcurriculum gedekolonialiseerd. Dat wil zeggen dat de culturele achtergrond en de rijkdom aan verhalen uit China de basis vormen voor de verschillende periodes en vertelstof passend bij de leeftijdsfase in vrijescholen. Aan de verwarring die enkele jaren geleden ontstond toen kinderen leerden over het verslaan van de draak als symbool van moed in de herfsttijd, is voorgoed een einde gekomen. Want waarom een draak verslaan als het de brenger van geluk is?
Chinese draken zijn geen knorrige, gevaarlijke of hebberige schepsels. Ze zijn vrolijk, wijs, vriendelijk en hulpvaardig, kennen vele gedaanten en dragen volgens sommigen een parel met magische eigenschappen in hun baard, de zogenaamde drakenparel. Draken zijn vrijgevig. En als je ze gastvrij ontvangt, brengen ze geluk.